1 Şubat 2012 Çarşamba

2012_101_131:MÜKELLEF HESAPLARININ İZLENMESİ


MÜKELLEF HESAPLARININ İZLENMESİ 
Hesapların İzlenmesi
Madde 101- Mükellef hesapları ile ilgili bilgiler bilgisayar kayıtlarından izlenir.
Tahsilat Belgelerinin Alınması Üzerine Yapılacak İşlemler
Madde 102- Vezne/Muhasebe Kayıt Servisinden, tahsilat belgelerinin alınması üzerine, bu belgeler takipli ve takipsiz tahsilat olarak ayrıma tabi tutulur. 
Takipsiz tahsilata ilişkin belgeler, ait oldukları tahakkuk fişine iliştirilerek tarh dosyasında, takipli tahsilata ilişkin belgeler ise ait oldukları takip yaprağına iliştirilerek takip dosyasında  muhafaza edilir.
Diğer Saymanlıklarca Yapılan Tahsilata İlişkin Saymanlık İşlem Fişlerinin Alınması Üzerine Yapılacak İşlemler
Madde 103- Muhasebe Kayıt Servisinden, belge dağıtım ve izleme bordrosu ekinde gönderilen diğer saymanlıklarca yapılan tahsilata ilişkin saymanlık işlem fişleri ve ekindeki alındıların alınması üzerine bilgisayardan mükellef hesapları araştırılarak bilgi giriş formu düzenlenir. Düzenlenen bilgi giriş formları ile saymanlık işlem fişi ve alındılar, bilgi girişi yapılmak üzere belge dağıtım ve izleme bordrosu ekinde Muhasebe Kayıt Servisine verilir. 
Mükellef hesabına işlenmesi mümkün olmayan saymanlık işlem fişlerinin ve ekinde  yer alan tahsil alındılarının işlenememe  nedeni (borcu veya mükellefiyet kaydı bulunmadığı ya da borcunun daha önceden ödenmiş olduğu) düzenlenen bilgi giriş formuna yazılır. Saymanlık işlem fişi ve eki olan tahsil alındıları bilgi giriş formu ile birlikte  bilgi girişi  yapılmak üzere belge dağıtım ve izleme bordrosu ile Muhasebe Kayıt Servisine verilir.
Muhasebe Kayıt  Servisinden geri alınan belgeler tarh/takip dosyasına konulur. 
Posta ile Gönderilen Banka Çeklerinin Alınması Üzerine Yapılacak İşlemler
Madde 104- Yazışma ve Arşiv Servisinden, belge dağıtım ve izleme bordrosu ekinde alınan banka çekleri servis şefi tarafından ilgili memurlara dağıtılır.
Çekler, mükellef  hesapları ile karşılaştırılarak bilgi giriş formu düzenlenir. Borçların takipli olması halinde formun üzerine takip numaraları yazılır. Bilgi giriş formu ve çekler vergi dairesi alındısı düzenlenmek üzere Vezne Servisine verilir.
Banka çekleri ile ilgili işlemler aynı gün sonuçlandırılır.
Mükellefin borcunun veya mükellefiyet kaydı bulunmadığının ya da borcunun daha önceden ödenmiş olduğunun tespiti halinde düzenlenen bilgi giriş formuna bu husus yazılır ve çek ile birlikte Vezne Servisine verilir.
Çekle Yapılan Ödemelerde Çeklerin Karşılıksız Olduğunu Bildirir  Servis Notlarının Alınması Üzerine Yapılacak İşlemler
Madde 105- Vezne Servisince gönderilen, çekle yapılan ödemelerde mükellefler veya sorumlularca verilen çeklerin karşılıksız olduğunu bildirir servis notunun alınması üzerine, karşılıksız çıkan çeke ait düzeltme işlemi yapılır.
Düzeltme fişinin “Mükellef” ve ”Muhasebe Kayıt” nüshaları ile vergi dairesi alındısının “Dosya” nüshası, servis notu ekinde Vezne Servisine gönderilir. Düzeltme fişinin “Dosya” nüshası tarh veya takip dosyasına konulur.   

TAKİBE ALMA İŞLEMLERİ

Mükellef Hesaplarının Taranması, Borçluların Tespit  Edilmesi ve Takipli Alacaklar Ortak Formunun Düzenlenmesi
Madde 106- Amme alacağının,  banka ve saymanlıklar aracılığı ile ödenmiş olabileceği de dikkate alınarak, vade tarihinin rastladığı ayı takip eden ayın 15 inci günü akşamına kadar borcunu ödemeyen mükellefler listesi servis bazında bilgisayar işletmeni tarafından alınarak işlem yapılmak üzere ilgili müdür yardımcısına teslim edilir.
İlgili memurlarca borcunu ödemeyen mükellefler listesi ile tarh dosyası karşılaştırılarak mükellefin vergi dairesinden alacağının veya teminatının olup olmadığı araştırılır. Alacağı veya teminatının bulunduğunun tespit edilmesi halinde, alacağın borca mahsup edilmesi veya teminatın paraya çevrilmesi amacıyla gerekli işlemler yapılır.
Borcun teminatlı olması halinde ödeme emri düzenlenmez. Teminatlı alacaklar hakkında 120 nci maddede belirtilen işlemler yapılır.
6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 106 ncı maddesi uyarınca tahsil imkansızlığı nedeniyle terkini gereken tutarın altında kalan miktarlar için takipli alacaklar ortak formu düzenlenmez.
Borcunu ödemediği tespit edilen mükellefler adına en geç 15 gün içinde “TAKİP  YAPRAĞI” ve “ÖDEME EMRİ” nden oluşan  takipli alacaklar ortak formu düzenlenir. Takip numarası ortak formlara bilgisayarca verilir.  
Düzenlenen ortak formlara ait “TAKİBE ALINAN ALACAKLAR BORDROSU” bilgisayar işletmeni tarafından bilgisayardan alınır.
Bu bordrolar ve bilgisayar kayıtları, servis şefi tarafından kontrol edilir. Takibe alınmamış mükellefler hakkında takibe alma işlemlerinin yapılması sağlanır. Takibe alınan alacaklar bordrosu tarih sırasına göre servis şefi tarafından klasörde saklanır.

TAKİBAT İŞLEMLERİ

Ödeme  Emrinin Tebliği ile İlgili İşlemler
Madde 107- Ortak formların “ÖDEME EMRİ” yazılı örneği vergi dairesi müdürü yerine vergilendirme bölüm müdür yardımcısı veya servis şefi tarafından imzalanıp mühürlendikten sonra, mal bildirim  formu ile birlikte mükellefe tebliğ edilmek üzere alma haberli olarak gönderilir.
Posta yolu ile tebliğ edilemeyen ödeme emirleri için adres araştırması yapılır. Yeniden düzenlenecek tebliğ zarfının üzerine tespit edilen en son adres yazılır. Memur eliyle tebliğ edilmek üzere belge dağıtım ve izleme bordrosu ekinde İcra Servisine veya Sicil-Yoklama Servisine verilir. Bordroya acele, zamanaşımlı ve miktarı yüksek olanlar için not düşülür.
Ödeme emrinin tanziminden sonra borçlu tarafından amme alacağı aslının ödenmiş olması halinde, tahsil edilmemiş olan fer'i alacaklar ödeme emri üzerinde belirtilmek suretiyle tebliğ  edilir.
Tebliğ  olunan ödeme emrine ve yazıya ait tebliğ alındıları, bilgi girişi yapıldıktan sonra takip dosyasına konulur.
Takip Dosyalarının Oluşturulması ve Sorumluluğu
Madde 108- Takip yaprağı ve belgelerin bir arada saklanması amacıyla takip dosyası oluşturulur. Takip dosyası tarh dosyasıyla birlikte saklanır. Takip dosyasından servis şefi masada görevli memurlarla birlikte sorumludur.

Takip Dosyaları  ile Bilgisayar Kayıtlarının Kontrolü
Madde 109- Takibat ile ilgili işlemlerin bilgi girişi geciktirilmeksizin yapılır. Takip dosyaları ve bilgisayar kayıtları her ay sonu itibariyle ilgili memurlar tarafından;
1-Ödeme emrinin tebliğ edilip edilmediği,
2-Ödeme emrinin tebliğ edilmesine rağmen, borcun ödenmemesi halinde mal bildiriminde bulunulup bulunulmadığı,
3-Ödeme emrine dava açılıp açılmadığı,
4-Teminata bağlı yürütmeyi durdurma kararlarına göre teminatın alınıp alınmadığı,
5-Tamamen tahsil, terkin ya da hata nedeniyle dosyaların takipten kaldırılması gerekip gerekmediği,
6-Borcun ödeme planına bağlanıp bağlanmadığı,
7- Borçlunun veya mallarının başka bir vergi dairesi yetki alanı içinde olup olmadığı,
8-Borcun teminatlı olması halinde, borcun ödenmesine ilişkin yazının tebliğ edilip edilmediği,
9-Borçlu tarafından böyle bir borcu bulunmadığı veya borcun takibe alınan miktar kadar olmadığı ya da zamanaşımına uğradığının ileri sürülüp sürülmediği,
l0-Borç kabul edilmekle beraber, kısmen veya tamamen ödendiğinin iddia edilip edilmediği,
11-Haciz varakasının düzenlenip düzenlenmediği,
12-Şahsi kefil gösterilip gösterilmediği,
13-Yazılan ödeme/düzeltme bildirilerinin sonuçlarının bildirilip bildirilmediği
kontrol edilir.
Tespit edilen konularla ilgili gerekli işlemler izleyen maddelerde belirtilen esaslar dahilinde yapılır.
Takipten Kaldırma İşlemleri ve Takipten Kaldırılan Alacaklar                                          Bordrosunun Düzenlenmesi
Madde 110- Takipli alacaklar;
1- Alacağın tamamen tahsil olunması (tamamen tahsil),
2- Alacağa ait tahakkukun silinmesi (terkin),
3- Alacağın önceden ödenmiş olmasına rağmen, takibe yanlış alındığının anlaşılması (hata)
hallerinden birinin veya birkaçının bulunması nedeniyle borç tamamen kapanıyor ise bilgi girişi yapılmak suretiyle takipten kaldırılır.
Bu işlem sonunda bilgisayar işletmeni tarafından “TAKİPTEN KALDIRILAN ALACAKLAR BORDROSU” alınır.
Tahsil edilen fer'i amme alacakları (gecikme zammı ve faiz) bu bordroya kaydedilmez.
Takipli alacak sadece gecikme zammı ve gecikme faizinden oluşmuş ise  bu amme alacakları da yukarıdaki işlemler dikkate alınarak takipten kaldırılır.
Düzenlenen bordrolar kontrol edilmek üzere takip dosyası ile birlikte servis şefine verilir. Bordrolar, takip dosyası ile kontrol edilip uyum sağlandıktan sonra tarih sırasına göre servis şefi tarafından saklanır.
Takipten kaldırılan alacağa ilişkin haciz varakasının İcra Servisine gönderilip gönderilmediği kontrol edilir. Haciz varakası ve ekleri İcra Servisinde ise servis notu ile geri istenerek takip dosyasına konulur.
Borç tamamen kapanmıyorsa takip işlemlerine devam edilir.
Ödeme Emrine İtiraz Edilmesi Halinde Yapılacak İşlemler
Madde 111- Ödeme emrine itiraz nedeniyle İhtilaflı İşler Servisinden ilgili belgelerin istenmesi üzerine geçici dosya oluşturularak bir servis notu ekinde gönderilir.
İhtilafın sonuçlanmasından sonra geri gönderilen geçici dosya takip  yaprağı ile birleştirilerek takip dosyasına konulur. Karar sonucuna göre gerekli  işlemler yapılır.
Başka Vergi  Daireleri Tarafından Kovuşturulacak Dosyalar  Üzerine Yapılacak İşlemler
Madde 112-  Başka vergi daireleri tarafından niyabeten kovuşturulacak dosyalar için 3 örnek sevk pusulası (Diğer Vergi Dairelerince Yapılacak Tebliğ ve Takipler için) düzenlenir. Ödeme emri veya haciz varakası sevk pusulasının iki örneği ile  birlikte ilgili vergi dairesine varsa mal bildiriminin onaylı örneği ile birlikte gönderilir.
Pusulanın diğer örneği belgelerle birlikte  takip dosyasında saklanır.
TAKSİTLENDİRME VE MAL BİLDİRİMİ İLE İLGİLİ İŞLEMLER
Mükellefin Başvurusu Üzerine Yapılacak İşlemler
Madde 113- Borçluların veya borçlu adına hareket edenlerin gerek ödeme emri tebliği üzerine, gerekse ödeme emri tebliğ edilmeden önce vergi dairesine başvurmaları halinde, borcun tahsili veya erteleme ve taksitlendirilmesi konularında dosyanın önemine ve miktarına göre servis şefi, müdür yardımcısı veya müdür ile görüşülür.
İlgili memurlar tarafından takip dosyaları ve bilgisayar kayıtları incelenerek borç miktarı saptanır. Ödenmemiş bulunan borçların nev'i ve  miktarı borçluya bildirilerek ödenmesi istenir.
Görüşme sırasında borçlu tamamen veya kısmen ödemede bulunmak isterse asli borçların yanında fer'i borçlarını da gösteren bilgi giriş formu düzenlenerek ödemenin yapılması için borçlu vezneye gönderilir.
Borcun tamamen ödenmesi sağlanamaz ise 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun cebren tahsil hükümleri kendisine anlatılarak ödeme emrinin tebliğinden itibaren 7 gün içinde mal bildiriminde bulunması gerektiği hatırlatılır. Mal bildiriminin verilmesi halinde bu bilgi bilgisayara aktarılır ve "MAL BİLDİRİMİNDE BULUNANLARA VERİLECEK BELGE" düzenlenerek verilir.
Sözle bildirim hallerinde mal bildirim kağıdı ilgili memur tarafından borçlunun beyanına göre doldurulur. Alt kısmına "Bu  Bildirim Borçlu Tarafından Sözle Yapılmıştır" notu yazılır.
Görüşme sırasında borçlu tarafından böyle bir borcu bulunmadığı veya borcun takibe alınan miktar kadar olmadığının veya zamanaşımına uğradığının iddia edilmesi halinde gerekli araştırma  yapılır.
Bu araştırma sonucunda;
a) Borçlunun iddiasının tamamen veya kısmen doğru bulunması halinde tespit edilen hataların, bu masaca düzeltilmesi gerekiyorsa gerekli düzeltme işlemleri yapılır.
Diğer masalarca düzeltilmesi gerekiyorsa ilgili masalara bilgi verilerek gerekli düzeltme işlemlerinin yapılması sağlanır.
b) Borçlunun iddiasının haksız çıkması halinde takibat işlemlerine devam olunur.
Borçlu erteleme ve taksitlendirme isteminde bulunursa, ”ERTELEME VE TAKSİTLENDİRME TALEP VE DEĞERLENDİRME FORMU” verilerek gerçeğe 
uygun olarak doldurulması sağlanır. 
Erteleme ve Taksitlendirme ile İlgili İşlemler
Madde 114- Borçlunun erteleme ve taksitlendirme talep ve değerlendirme formu ile başvurması üzerine, takip dosyası ile erteleme ve taksitlendirme talep ve değerlendirme formu incelenir.
1-Formun eksik ve yanlış kısımları borçluya tamamlattırılır veya düzelttirilir.
2- Erteleme talebi uygun görülmeyen borçlulara istemlerinin kabul edilmediği ve takibe devam olunacağı bir yazı ile bildirilir.
3-Erteleme ve taksitlendirme talep ve değerlendirme formunun incelenmesinden borçlunun çok zor durumda bulunduğu anlaşılırsa bir ödeme planı hazırlanır.
Ödeme planı yapılırken aylık taksitler tercih edilir. Ancak, alacağın daha kolay ve çabuk tahsil edileceği anlaşılırsa daha kısa süreli taksitlendirmeler yapılabilir.
Hazırlanan ödeme planı vergi dairesi müdür yardımcısının incelemesinden ve vergi dairesi müdürünün onayından sonra bilgisayara kaydedilir. Ayrıca, mükellefe talep dilekçesinde önerdiği taksitleri düzenli bir şekilde ödemesi gerektiği belirtilir.
4-Yetkili makamlar tarafından erteleme ve taksitlendirme isteminin kabul edilmesine kadar takibat işlemlerine devam edilir.
5-Erteleme ve taksitlendirme talebinde bulunan borçlunun talebi kabul edilene kadar kendiliğinden teminat göstermesi halinde bilgi olarak dosyasına konulur.
6-Özel kanunlara göre ertelenen amme alacakları hakkında, özel kanundaki hükümler uygulanır.
Erteleme ve taksitlendirme talebinin kabul edilmesi halinde;
a) Talebi kabul edilen borçluya kesinleşen ödeme planı ve daha önce teminat göstermemiş ise teminat göstermesi gerektiği bir yazı ile bildirilir.

b) Teminat gösterilmişse gösterilen teminat, haciz işlemi yapılmak üzere İcra Servisine gönderilir.
c) Teminat gösterilmemesi halinde takibat işlemlerine devam edilir.
d) Mükellefin tecil şartlarına uygun ödeme yapıp yapmadığı takip edilir. Tecil şartlarının ihlal edilmesi halinde mükellefe 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 56 ncı maddesine göre bir yazı yazılır.
Erteleme ve taksitlendirme talebinin reddedilmesi halinde; 
a)Talep kesin reddedilmiş ise mükellef talepte bulunmamış kabul  edilerek takip işlemlerine devam edilir. 
b)Talep süreli olarak reddedilmiş ise borcun ödenmesine dair yazının tebliğinden itibaren verilen ödeme süresi sonuna  kadar beklenir. Bu süre içinde  ödeme yapılırsa müracaat tarihinden ödendiği tarihe kadar geçen süre için tecil faizi uygulanır. Belirlenen sürede borcunu ödemeyen mükellefler için cebri takibat işlemlerine devam olunur.
Bakanlığın veya Defterdarlığın Yetkisine Giren  Erteleme ve Taksitlendirmeler
Madde 115- Erteleme ve taksitlendirme isteminde bulunulan alacağın Bakanlığın veya defterdarlığın yetkisine girmesi  halinde aşağıda belirtilen işlemler yapılır.
1-Erteleme ve taksitlendirme talep ve değerlendirme formu ile başvurma dilekçesi, vergi dairesinin görüşünü de içeren bir yazı ekinde 5 gün içinde defterdarlığa gönderilir.
Borçlunun doğrudan doğruya yetkili makama başvurması ve bu makam tarafından erteleme ve taksitlendirme talebinin incelenmesi sırasında vergi dairesinden görüş istemesi halinde defterdarlık ya da Bakanlık yazısının alınmasından itibaren 5 gün içinde vergi dairesi görüşü defterdarlığa gönderilir.
2-Erteleme ve taksitlendirme isteminde bulunan borçlulara, istemlerinin kabul edilip edilmediği hakkında kendilerine yapılacak bildirimi beklemeden dilekçelerinde önerdikleri taksitleri düzenli olarak ödemeleri gerektiği ve  istemlerinin incelenmesi sırasında bu hususun da dikkate alınacağı bildirilir. Dilekçelerinde önerdikleri taksitleri ödemeyenlerin durumları defterdarlığa bildirilir.
Aciz Halinde Yapılacak İşlemler
Madde 116- İcra Servisinden aciz halinin tespit edildiğine ilişkin aciz fişinin alınması üzerine gerekli bilgi girişi yapılarak faiz ve teminat aranmaksızın borç ertelenir. Mükellefin mal edindiğinin tespiti halinde aciz hali ortadan kalkar ve takibat işlemlerine devam edilir.
Erteleme ve Taksitlendirmelerde Tecil Faizlerinin ve Taksit Farklarının Tahsil Süreleri
Madde 117- Vergi dairesi müdürünün yetkisi dahilinde kalan alacakların erteleme ve taksitlendirilmesinde tecil faizleri tutarı, ödenmesi gereken taksit tutarları ile birlikte ve taksit sürelerinde tahsil edilir.
Bakanlığın veya defterdarlığın yetkisi dahilinde kalan alacakların erteleme ve taksitlendirilmesinde, erteleme yazısında öngörülen ödeme planına göre taksit tutarları ve taksit tutarlarına isabet eden tecil faizi birlikte tahsil edilir. Erteleme ve taksitlendirme talebinde bulunulan alacağa erteleme kararı verilene kadar ödeme yapılmışsa bu ödemeler, derhal ödenmesi gereken bir tutar varsa bu tutara, kalan kısım sırasıyla diğer taksit tutarlarına mahsup edilir. Ayrıca ödenen bu borca isabet eden tecil faizi de derhal tahsil edilir.
Tecil faizi, tecil talebi vadesinden önce ya da vadesinde yapılmış ise vade tarihi, daha sonra müracaat edilmiş ise dilekçenin verildiği tarih esas alınarak ödeme tarihine kadar geçen süre için hesaplanır. Müracaat vade tarihinden sonra yapılmış ise vade tarihinden, dilekçenin taahhütlü olarak gönderilmesi halinde postaya veriliş tarihine, diğer durumlarda ise vergi dairesi kayıtlarına giriş tarihine kadar ayrıca gecikme zammı alınır.
Erteleme ve taksitlendirme talebi kabul edildiği halde taksitlerini ödemeyerek tecil şartlarını ihlal eden mükelleflerin ödedikleri tecil faizleri;
-Tecil edilen amme alacağının gecikme zammı tatbik edilen alacaklardan olması halinde düzeltme fişi ile reddedilerek, gecikme zammına mahsup edilir.
-Tecil edilen amme alacağının gecikme zammı tatbik edilmeyen alacaklardan olması halinde ise iade veya mahsup edilmez.
Mal Bildirimi ile İlgili  İşlemler
Madde  118- Ödeme emri tebliğ edilen borçlunun 7 gün içinde borcunu ödemesi veya mal bildiriminde bulunması gerekir. Borçlunun bu süre içinde borcunu ödeyip ödemediği ve mal bildiriminde bulunup bulunmadığı bilgisayar kayıtlarından ve takip dosyalarından kontrol edilir.
1-Kendisine ödeme emri tebliğ edildiği halde 7 gün içinde borcunu ödemeyen ve mal  bildiriminde de bulunmayan borçlular hakkında hapsen tazyik  talebinde bulunulur.
Hapsen tazyikin istenmesi için icra tetkik mercii hakimine başvurulmak üzere bir yazı yazılır. Yazıda ödeme emrinin tebliğ tarihi ve 7 gün içinde mal bildiriminde bulunulmadığı belirtilir. Yazılar vergi dairesi müdürünce imzalandıktan sonra aylık dönemler halinde biriktirilerek izleyen ayın 15 inci gününe kadar topluca icra tetkik mercii hakimine gönderilir. Ancak zorunlu durumlarda bu süre beklenmez.
Alınan hapsen tazyik kararları, infaz için derhal yetkili Cumhuriyet Savcılığına gönderilir.
Hapsen tazyik kararı üzerine mal bildiriminde bulunan borçluların bildirimleri, haciz varakalarına iliştirilmek ve haciz işlemlerinde dikkate alınmak üzere servis notu ekinde İcra Servisine verilir. Ayrıca, mal bildiriminde bulunulduğu ve hapsen tazyik kararının işleme konulmaması gerektiği Cumhuriyet Savcılığına bildirilir.
2-Ödeme emrinin tebliğine rağmen mal bildiriminde bulunmayan mükellefin tebliğ edilen ödeme emrinde yer almayan, vadesi henüz gelmemiş borçları ile ödeme emri tebliğ edilmemiş borçları olup olmadığı araştırılır. Varsa bunlar için ihtiyati haciz  işlemleri yapılır. Ayrıca mükellefin henüz tahakkuk etmemiş borçlarının araştırılması ve gerekirse ihtiyati tahakkuk yapılması için durum değerlendirme masasına bildirilir. Bu durumdaki mükellef hakkında hapsen tazyik talebinde bulunulmaz.
3-Borçlu mal beyan ederse veya malı olmadığı yönünde bildirimde bulunursa, bu bildirim haciz varakasına eklenmek üzere servis notu ile İcra Servisine gönderilir.
4-Borçlu malı olmadığı yolunda bildirimde bulunursa bildirimle birlikte veya bildirim tarihinden itibaren 15 gün içinde en son kanuni ikametgah ve iş adreslerini ve sürekli yükümlüsü olduğu diğer vergi dairelerini ve vergi kimlik numarasını bildirmek, nüfus kayıt suretlerini vermek zorundadır. Bu zorunluluğu geçerli bir özre dayanmadan yerine getirmeyenlerin cezalandırılması için durum vergi dairesi müdürüne bildirilir. Suçun Cumhuriyet Savcılığı’nca izlenmesini sağlamak üzere o  yerin en büyük memuruna (Vali veya Kaymakam) gerekli yazı yazılır.
Haciz Varakasının Düzenlenmesi ile İlgili İşlemler
Madde 119- “HACİZ VARAKASI”, ödeme emrine ilişkin tebliğ alındısının vergi dairesi kayıtlarına girdiği tarihten itibaren 7 gün içinde bilgisayarda düzenlenerek takvim yılı itibariyle numaralandırılır. Haciz varakaları, memur ve servis şefi tarafından imzalandıktan sonra bölüm müdür yardımcısına verilir. Müdür yardımcısı ve vergi dairesi müdürü tarafından imzalanan haciz varakaları alacaklı amme idaresinin o yerdeki en büyük memuru (Vali veya Kaymakam)  veya bunların yetkisini devrettiği kimseler tarafından onaylanmak üzere en kısa sürede gönderilir.
Yetkililer  tarafından onaylanan ve yetkili makamın (Valilik veya Kaymakamlık) mühürü ile mühürlenen haciz varakaları için bilgisayar işletmeni tarafından 2 örnek “HACİZ VARAKALARI SEVK BORDROSU” bilgisayardan alınır. Bordronun birinci örneği ile haciz varakaları ve mal bildirimleri bordronun ikinci örneğine İcra Servisi şefinin imzası alınmak suretiyle teslim edilir. Bordronun ikinci örnekleri ise servis şefi tarafından bir klasörde saklanır.
Teminatlı Alacaklarla İlgili İşlemler
Madde 120- Karşılığında teminat gösterilmiş olan amme alacağı, vadesinde ödenmediği takdirde borcun 7 gün içinde ödenmesi, aksi halde teminatın paraya çevrileceği veya diğer şekillerle cebren  tahsile devam olunacağı borçluya borca karşılık teminat olarak şahsi kefil gösterilmiş ise ayrıca kefile alma haberli bir yazı  ile bildirilir.
1-Takip dosyalarının ve bilgisayar kayıtlarının kontrolü sırasında teminatlı alacaklara ilişkin yazının tebliğ edilmediğinin tespiti halinde tebliğ işlemleri derhal yerine getirilir.
2-Borcun ödenmesine ilişkin yazının tebliğ edilmiş olması halinde;
a)Borç ödenmişse dosya  takipten kaldırılır. Teminat hakkında, 123 üncü maddede belirtilen işlemler yapılır.
b)Borç ödenmemişse dosya incelenerek teminatın türü ve miktarına göre;
- Para ise Muhasebe Kayıt Servisine,
- Teminat mektubu ise ilgili bankaya,
- Esham ve tahvilat, kıymetli ayniyat ile menkul ve gayrimenkul  mal ise Satış Servisine
servis notu veya yazı ile teminatın paraya çevrilmesi gerektiği bildirilir. “TEMİNAT İZLEME DEFTERİ” ne gerekli kayıtlar yapılır. Satış Servisine gönderilecek servis notuna satışın yapılması için gerekli belgeler eklenir. 
3-Borca karşılık şahsi kefil gösterilmiş ve borç kefil tarafından ödenmemiş ise kefil hakkında kovuşturma işlemlerine başlanması için haciz varakası düzenlenir. Haciz varakasına kovuşturma ile ilgili belgeler eklenerek İcra Servisine gönderilir.

TEMİNATLARLA İLGİLİ İŞLEMLER
Teminat  İstenmesi
Madde 121- Teminat, amme alacağını güvence altına almak üzere usul kanunları ile vergi kanunlarında belirtilen hallerde istenir.
İstenen teminatın kanunlarında belirtilen süreler içinde gösterilmesi gerekir. Kanunlarda, teminatın gösterilmesine ilişkin süre belirtilmemiş ise mükellefe verilecek süre 15 günden az olamaz.
Gösterilen teminatın sonradan tamamen veya kısmen değerini kaybetmesi ya da borç miktarının artması halinde, teminatın tamamlanması veya yerine başka teminat gösterilmesi bir yazı ile istenir.
Teminat İstenmesine İlişkin Servis Notlarının  Alınması Üzerine  Yapılacak  İşlemler
Madde 122- İlgili servislerden teminat istenmesine ilişkin servis notlarının ve ilgili masalardan teminat istenmesine ilişkin taleplerin gelmesi üzerine, servis notları servis şefi tarafından alınıp ilgili memura verilir.
İlgili memur tarafından masalardan ve servislerden gelen teminat isteme talepleri teminat izleme defterine İşlenir. Takipli borçlara ilişkin alınan teminatlar için teminat dosyası oluşturulmaz, takip dosyalarından izlenir. Diğer durumlarda ise teminat dosyası oluşturulur.
Mükellefe 121 inci maddede belirtilen süre içinde borca yetecek kadar teminat göstermesi gerektiği alma haberli bir yazı ile bildirilir. Mükellefin şahsen başvurması halinde ise teminat isteme yazısı kendisine dairede tebliğ olunur.
Verilen süre içinde  gösterilen teminat;
a) Haciz işlemi yapılarak alınması gereken türden ise 119 uncu maddede belirtilen esaslar dahilinde haciz varakası düzenlenir. Haciz varakasında teminat haczi için düzenlendiği belirtilir. Düzenlenen haciz varakaları, haciz varakaları sevk bordrosu ekinde İcra Servisine, 
b) Haciz işlemi yapılmadan alınması gereken türden ise bir servis notu ile Vezne Servisine,
gönderilerek gösterilen teminatların alınması sağlanır ve teminat izleme defterine gerekli kayıtlar yapılır. 
İcra ve Satış Servislerinden gönderilen haciz varakası ekindeki haciz tutanağı ve bildirileri ile Vezne Servisinden gönderilen servis notu ve menkul kıymetler alındı sureti alındığında teminat izleme defterine gerekli kayıtlar yapılır ve teminatın alındığı bir servis notu ile ilgili servise bildirilir.
Mükellef, verilen süre içinde teminat göstermediği takdirde durum bir servis notu ile ilgili servise bildirilir. 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre borçludan teminat göstermesi istendiği halde belli sürede teminat veya kefil göstermemiş ya da şahsi kefalet önerisi veya önerdiği kefil kabul edilmemişse gerekli hallerde borçlu hakkında ayrıca ihtiyati haciz hükümleri uygulanır.
Teminat olarak, banka teminat mektubu gösterilmişse, yukarıda belirtilen işlemlerden başka teminatın alınmasından sonra en geç 3 gün içinde teyidi sağlanır.
Teminatın Serbest Bırakılması veya Paraya Çevrilmesinin  Gerektiğini Bildiren Servis Notlarının  Alınması Üzerine Yapılacak İşlemler
Madde 123- İlgili servislerden  teminatın serbest bırakılması veya paraya çevrilmesi gerektiğini bildiren servis notları, servis şefi tarafından alınır. Teminat izleme defterine gerekli kayıtlar yapılmak üzere ilgili memura verilir. Mükellefin borçlarının olup olmadığı veya 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 9 uncu, 13 üncü ve 17 nci maddelerine göre teminatın iade edilmemesini gerektiren nedenlerin bulunup bulunmadığı ilgili servislerden araştırılır.
Bu araştırma sonucunda;
1-Mükellefin borçlu olduğunun veya teminatın iade edilmemesini gerektiren diğer nedenlerin bulunduğunun saptanması halinde teminat serbest bırakılmaz. Serbest bırakılmama nedeni servis notu ile ilgili servislere bildirilir.
2-Mükellefin borçlu olmadığının ve teminatın iade edilmesinin gerektiğinin saptanması halinde ise mükellefin dosyası incelenir ve teminatın serbest bırakıldığı;
a) Haciz bildirisi ile konulan hacizlerde, haczin kaldırılması için İcra Servisine,
b) Haciz tutanağı ile yapılan hacizlerde depoda saklanan malların iadesi için Satış Servisine,
c) Haciz işlemi yapılmadan alınan ve veznede saklanan teminatların iadesi için Muhasebe Kayıt Servisine ve Vezne Servisine
bir servis notu ile bildirilir. Düzenlenecek servis notunda haczin kaldırılması ve malların iadesi ile ilgili gerekli bilgilerin yazılmasına dikkat edilir.
Teminatın paraya çevrilmesi ile ilgili işlemler ise 120 nci maddede belirtilen esaslar dahilinde yapılır.
Teminatın serbest bırakıldığını veya paraya çevrildiğini bildiren servis notları, servis şefi tarafından alınır ve ilgili memura verilir.
İlgili memur tarafından teminat izleme defterine gerekli kayıtlar yapılır. Teminatın serbest bırakıldığı veya paraya çevrildiği bir yazı ile mükellefe bildirilir.
Haciz Varakalarının Geri Gönderilmesi Üzerine Yapılacak İşlemler
Madde 124- İcra Servisi ile başka vergi dairelerinden geri gönderilen haciz varakaları ve ekleri servis şefi tarafından alınır ve yapılan işlemler kontrol edilir.
Haciz Varakalarından;
1-Teminat haczi ile ilgili olanlar  takip/ tarh dosyasına,
2-İhtiyati hacizle ilgili olanlar ihtiyati tahakkuk-haciz veya ihtiyatı haciz dosyasına, 
konulmak üzere ilgili memura verilir.
DİĞER İŞLEMLER
Yurtdışına Çıkması Sakıncalı Görülen Mükelleflerin İlgili Kuruluşlara  Bildirilmesi
Madde 125- Pasaport Kanunu gereğince, vergi borcu nedeniyle yurt dışına çıkması sakıncalı görülen mükelleflerin, Bakanlık tebliğ ve talimatlarında  belirtilen esaslar dahilinde ilgili kuruluşlara bildirilmesi ve ayrıca durumdan mükellefin haberdar edilmesi için üç örnek yazı düzenlenir. Yazının birinci örneği ilgili kuruluşlara, ikinci örneği mükellefe gönderilir, üçüncü örneği ise mükellefin tarh/takip dosyasında saklanır.
İlgili kuruluşlara gönderilen yazı veya listeler bilgisayardan sık sık taranmak suretiyle tahsil, terkin, teminat ve zamanaşımı gibi nedenlerle yurtdışına çıkış yasağı kaldırılması gereken mükellefler tespit edilerek derhal ilgili kuruluşlara bildirilir.
İhtiyati Haciz 
Madde 126- İleride tahakkuk edecek olan veya tahakkuk etmiş henüz vadesi geçmemiş bulunan ya da vadesi geçtiği halde ödeme emri tebliğ edilmemiş olan amme alacağının tahsil güvenliğini sağlamak üzere yapılan hacze “İHTİYATİ HACİZ” denir.
İhtiyati Haciz Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 13 üncü maddesinde sayılan nedenlerin bulunması halinde haciz hükümlerine göre, hiç bir süreye bağlı olmaksızın haciz varakasına dayanılarak derhal uygulanır.
İhtiyati Tahakkuk ve İhtiyati Haciz ile İlgili Yapılacak İşlemler
Madde 127- Mükellef veya sorumlular adına ihtiyaten tahakkuk ettirilen vergi, resim ve bunların zam ve cezalarına ilişkin İhtiyati tahakkuk fişi ve ihtiyati tahakkuk emri değerlendirme masasından teslim alınır.
İhtiyati tahakkuk  fişi ile ihtiyati tahakkuk emrinin ilgili memur tarafından alınması üzerine  “İHTİYATİ TAHAKKUK-HACİZ KAYIT DEFTERİ”ne gerekli kayıtlar yapılır. Deftere işlenen her ihtiyati tahakkuk fişi için ihtiyati tahakkuk haciz dosyası oluşturulur.
Her ihtiyati haciz olayı için haciz varakası düzenlenir. İhtiyati haczin süratle uygulanmasını sağlamak üzere işlemler elden takip edilir. Düzenlenen haciz varakaları ihtiyati tahakkuk-haciz kayıt defterine işlendikten sonra haciz varakaları sevk bordrosu ekinde İcra Servisine verilir.
Ancak vergi incelemesine yetkili olanlarca yapılan inceleme sırasında veya vergi dairesince, önceden mükellefin başka vergi dairesince haczedilmesi gereken menkul mallarının olduğunun saptanması halinde, haciz varakasının onaylı bir örneği ile menkul mallara ilişkin bilgiler 112 nci maddede belirtilen esaslar dahilinde ilgili vergi dairesine gönderilir ve ihtiyati tahakkuk-haciz kayıt defterine gerekli kayıtlar yapılır.
İcra ve Satış Servislerinden gönderilen haciz varakası ekinde haciz tutanağı ve bildirileri ile başka vergi dairelerinden geri gönderilen haciz varakası ekindeki haciz tutanağı alındığında, ihtiyati tahakkuk-haciz kayıt defterine gerekli kayıtlar yapıldıktan sonra belgeler ihtiyati tahakkuk haciz dosyasına konulur.
İhtiyati Tahakkuk-Haciz Kayıt Defterinin Düzenlenmesi ve İşlenmesi
Madde 128- İhtiyati tahakkuk-haciz kayıt defteri, ihtiyati tahakkuk ve ihtiyati haciz işlemlerini izlemek üzere takvim yılı itibariyle bilgisayarda düzenlenir.
İlgili  memur tarafından;
a) İhtiyati tahakkuk  fişinin ve emrinin alınması üzerine  deftere gerekli kayıtlar yapılır. 
b) İhtiyati haciz varakasının tarih ve sıra numarası deftere işlenir. Ayrıca, başka vergi dairesine gönderilmiş ise vergi dairesinin adı ve gönderildiği tarih kaydedilir.
c)İcra ve Satış Servisinden veya başka vergi dairelerinden işlemi tamamlanarak geri gelen ihtiyati haciz tutanağı ile diğer  yerlerden gelen haczin yapıldığını bildiren yazılar alındığında gerekli bilgiler kaydedilir.
d)İhtiyati tahakkukun kaldırıldığının değerlendirme masasınca bildirilmesi üzerine ihtiyati tahakkukun kaldırılmasına  ilişkin kayıt yapılır.
e) İhtiyati haczin kaldırılmasında, kaldırılma nedeni  ile tarihi kaydedilir.
İhtiyati tahakkuka dayanan ihtiyati hacizler dışında kalan ihtiyati hacizlerle ilgili belgeler de bu deftere işlenir. 
İhtiyati Tahakkukun Kaldırıldığının Bildirilmesi Üzerine Yapılacak İşlemler
Madde 129- İhtiyati tahakkuk verilen amme alacağının kesin tahakkuka dönüştürüldüğü veya kaldırıldığının değerlendirme masasınca bildirilmesi üzerine ihtiyati tahakkuk-haciz kayıt defterine gerekli kayıtlar yapılır.
İhtiyati Haczin Kaldırılması
Madde 130- İhtiyati haciz;
a) Mükellefler tarafından 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 10/5 inci maddesinde yazılı menkul mallar hariç olmak üzere aynı maddeye göre teminat gösterilmesi,
b) Kesin hacze dönüştürülmesi,
c) Yargı mercilerince ihtiyati haciz uygulamaları ile ilgili karar verilmesi,
d) İhtiyati tahakkukun kaldırılması,
e) Kesin olarak tahakkuk ettirilen vergi, resim ile bunların zam ve cezalarının ödenmesi
hallerinde bilgi girişi yapılarak kaldırılır. Ancak vergi mahkemesinin, ihtiyati haciz uygulamaları ile ilgili kararının Danıştay'da dava konusu edilmesi halinde ihtiyati haciz kaldırılmaz. Danıştay'ın nihai kararına göre işlem yapılır.
İhtiyati haczin kaldırıldığı ihtiyati tahakkuk-haciz kayıt defterine işlendikten sonra bir yazı ile mükellefe duyurulur.
Ayrıca, ihtiyati haczin kaldırıldığı;
a) Haciz bildirisi ile konulan hacizlerde İcra Servisine,
b) Haciz tutanağı ile yapılan hacizlerde, malların iadesi için bu malların saklandığı Vezne Servisine veya Satış Servisine
bir servis notu ile bildirilir. Düzenlenecek servis notunda, haczin kaldırılması ve malların iadesi ile ilgili gerekli bilgilerin yazılmasına dikkat edilir.
Zamanaşımına Uğramış Alacaklarla İlgili İşlemler
Madde 131- Tahsili vergi dairelerine verilmiş bulunan vergi, resim, harç ve diğer devlet alacakları ile cezaların zamanaşımına uğraması ve bu nedenle takip ve tahsiline imkan olmaması hallerinde bu alacakların ayrıntılı hesaplarını çıkartmak, yönetim dönemi hesabını vermek ve terkinlerine izin istemek üzere, her bütçe yılı sonunda takip dosyalarındaki bilgiler dikkate alınmak suretiyle “ZAMANI İDARE HESABIYLA İLGİLİ BAKAYA VE ZAMANAŞIMINA UĞRAMIŞ GELİRLER TERKİN CETVELİ” dört örnek olarak düzenlenir.
Cetvele kaydedilen alacaklarla ilgili takip yaprakları yerinden çıkarılarak dizi pusulalarına bağlanır.
Zamanaşımına uğramış gelirler terkin cetveli ile yıl sonu bütçe gelirleri yardımcı hesaplar cetvelinden yararlanılarak "ZAMANI İDARE HESABI İCMAL CETVELİ” iki örnek olarak düzenlenir.
İcmal Cetveli ile zamanaşımına uğramış gelirler terkin cetvelinin birer örneği ve dizi pusulasına  bağlanan takip yaprakları yönetim dönemi hesabı ile birlikte Sayıştay’a, terkin cetvelinin iki örneği ise terkine izin alınmak üzere defterdarlık kanalı ile Bakanlığa (Gelirler Genel Müdürlüğü Tahsilat Şubesine) gönderilir. Cetvellerin diğer örnekleri ise bir dosyada saklanır.
Bakanlıkça gönderilen terkin iznine ilişkin yazı ile cetvelin bir örneğinin alınması üzerine;
Terkine izin veren Bakanlık yazısının tarih ve numarası terkin cetvellerinin üzerine yazılır.
Terkin cetvelinin bir örneği, muhasebe kayıtları yapılmak üzere Muhasebe Kayıt Servisine bir servis notu ekinde gönderilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder