BELGE BASIM VE İPTAL İŞLEMLERİ
Belge Basımı ve Tasdikine İlişkin Bilgi Formlarının Alınması ve Muhafazası
Madde 132- Belge basımı veya tasdikine ilişkin olarak anlaşmalı matbaalardan veya noterlerden alınan bilgi formları, mükellefin tarh dosyasında muhafaza edilir.
Belgelerin İptali ile İlgili İşlemler
Madde 133- Sicil-Yoklama Servisinden işi terk ile ilgili bildirim/dilekçe ve yoklama fişinin alınması üzerine;
1-Belge ve levhaların ibraz edilip edilmediği kontrol edilir. İbraz edilmemişse bir yazı ile mükelleften, kullanılan belgelerin en son ciltlerini ve kullanılmamış olarak ellerinde kalan belgelerin ciltlerini, vergi levhası ve ödeme kaydedici cihazlara ait levhasını 15 gün içinde getirmesi istenir.
2-Bu belgelerin anlaşmalı matbaalar veya noterler tarafından gönderilen bilgi formları ile karşılaştırılması yapılır.
Karşılaştırma ve araştırma sonucunda, ibraz edilmeyen belgelerin tespiti halinde, iki örnek kayıtları silinen mükelleflere ilişkin bilgi formu düzenlenerek, düzenleyen memur, servis şefi ve müdür yardımcısı tarafından imzalanır. Vergi dairesi müdürünce onaylanan formun bir örneği, izleyen ayın sonuna kadar Gelirler Genel Müdürlüğü Vergi İstihbarat Şubesine gönderilir, diğer örneği tarh dosyasında saklanır.
3-Eksiklik bulunmayan belgeler hakkında kullanılan en son belgenin türü, son düzenleme tarihi, seri ve sıra numarası ile iptal edilecek belgelerin ilk ve son seri ve sıra numaralarının yer aldığı bir tutanak düzenlenir.
Yukarıdaki bentlerde belirtilen tutanaklar iki örnek olarak düzenlenir. Mükellef, ilgili memur, servis şefi ve müdür yardımcısı tarafından imzalanır. Tutanağın bir nüshası mükellefe verilir, diğer nüshası mükelleften geri alınan ödeme kaydedici cihaz levhası ve vergi levhası ile birlikte mükellefin tarh dosyasına konulur.
4-Sicil-Yoklama Servisine bir servis notu ile mükellefin kaydının silinmesine engel bir durumun bulunmadığı bildirilir.
5- Mükelleflerce, vergi dairelerine ibraz edilen kullanılmamış belgeler (kısmen kullanılan cildin kullanılmamış kısmı dahil) yatay ve dikey kesilmek suretiyle kullanılmayacak şekilde iptal edilir. Kısmen kullanılan cildin kullanılmış olan dip koçanları mükellefe iade edilir. İptal edilen belgelerin noksansız olarak yukarıda belirtilen tutanağa yazılmasına özellikle dikkat edilir.
6- İptal edilen bu belgeler vergi dairelerince alıkonularak belli zamanlarda SEKA Genel Müdürlüğüne gönderilir.
7- Basit usulde vergilendirilen mükelleflerden, işini terk ettiğini bildirenlerle ilgili olarak oda veya birliklerden alınan tutanakta;
- Belgelerin iptal edildiği belirtilmiş ise Sicil-Yoklama Servisine bir servis notu ile mükellefin sicil kaydının silinmesinin gerektiği bildirilir.
- Belgelerin ibraz edilmediği, eksik belge ibraz edildiği veya belgelerin kaybedildiği belirtilmiş ise kayıtları silinen mükelleflere ilişkin bilgi formu, ikinci bentte belirtildiği şekilde düzenlenir.
İşini terk ettiğini posta ile bildiren basit usulde vergilendirilen mükelleflerin dilekçelerinin bir örneği yazı ekinde oda veya birliğe gönderilerek belge iptal tutanağının gönderilmesi istenir. Tutanakta belirtilen hususlara göre yukarıda belirtilen işlemler yapılır.
ÖDEME KAYDEDİCİ CİHAZLARLA İLGİLİ İŞLEMLER
Ödeme Kaydedici Cihaz Alım İzni ile İlgili İşlemler
Madde 134- Mükellef tarafından, ödeme kaydedici cihaz alma izni için başvurulması üzerine;
İlgili memur tarafından mükellefin ödeme kaydedici cihaz almasında sakınca bulunup bulunmadığı araştırılır.
Ödeme kaydedici cihaz almasında sakınca bulunmaması halinde iki örnek yazı düzenlenir. Yazının birinci örneği ödeme kaydedici cihaz satıcısına ibraz edilmek üzere mükellefe veya vekiline kimlik kontrolü yapılmak suretiyle verilir. İkinci örneği dosyasına konulur.
Ödeme Kaydedici Cihazların Kaydı ve Levhası ile İlgili İşlemler
Madde 135- Ödeme kaydedici cihazı kaydettirmek ve ödeme kaydedici cihaz levhasını almak üzere başvuran mükelleflerin dilekçelerinin ilgili memur tarafından alınması üzerine iktisap edilen cihazın Bakanlıkça onaylanan cihazlardan olup olmadığı, başvurunun belirlenen sürede yapılıp yapılmadığı ve dilekçeye eklenmesi gereken belgelerin tamam olup olmadığı kontrol edilir.
Gerekli tetkikler yapıldıktan sonra, cihazın “ÖDEME KAYDEDİCİ CİHAZ İZLEME CETVELİ”ne kaydı yapılır ve “ÖDEME KAYDEDİCİ CİHAZLARA AİT LEVHA” tanzim edilerek tasdik için vergi dairesi müdürünün veya müdür yardımcısının onayına sunulur.
Tasdik edilen ödeme kaydedici cihazlara ait levha mükellefe verilir. Kayda ilişkin belgeler ise dosyasına konulur.
Ödeme Kaydedici Cihazların El Değiştirmesi veya Mükellefin İşini Bırakması Halinde Yapılacak İşlemler
Madde 136-Ödeme kaydedici cihazın satış işleminin tamamlanmasından önce, cihazı satan mükellefler veya işini bırakan, ödeme kaydedici cihaz kullanmayı gerektiren bir işle uğraşmayan ve cihazını bir başkasına satmayan mükelleflerce başvurulması üzerine ödeme kaydedici cihazlarında kayıtlı olan mali bilgilerin tespit edilmesi için Sicil-Yoklama Servisinden yoklama isteminde bulunulur.
Sicil-Yoklama Servisinden yoklama fişi ve tutanağın alınması üzerine, ödeme kaydedici cihazlara ait izleme cetvelinden ödeme kaydedici cihaza ilişkin kayıt silinir. Levha iptal edilerek tutanakla birlikte dosyasına konulur.
İşi bırakan mükelleflerin ödeme kaydedici cihazları, yapılan tespitten sonra bir torbanın içine konularak torbanın ağzı mühürlenir ve saklanmak üzere mükellefe verilir. Cihazın tekrar kullanılmak veya satılmak istenmesi halinde mühür, vergi dairesince bir tutanakla açılır.
Ödeme Kaydedici Cihazlara Ait Yapılacak Diğer İşlemler
Madde 137- 3100 sayılı Kanun ve ilgili tebliğlerde belirlenen süre içinde ödeme kaydedici cihaz almadığı, ödeme kaydedici cihazların kaydı için bildirimde bulunmadığı ve ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı tasdik ettirmediği tespit edilenler hakkında öngörülen cezaların kesilmesi için diğer tarh işlemleri masasına bilgi verilir.
DİĞER İŞ VE İŞLEMLER
İşyeri Kapatma Cezası ile İlgili İşlemler
Madde 138- Yaygın ve yoğun vergi denetimi sırasında düzenlenen tutanakların Yazışma ve Arşiv Servisinden alınması üzerine işyeri kapatma cezasına konu olan bu tutanaklar “İŞYERİ KAPATMAYA İLİŞKİN TUTANAK İZLEME DEFTERİ”ne işlenir.
İşyeri kapatma cezasına konu olan tutanağın mükellef nezdinde aynı işyerinde kaçıncı defa düzenlendiği araştırılır.
Vergi Usul Kanununa göre verilmesi, alınması veya bulundurulması gereken belgelerin verilmediğinin, alınmadığının veya bulundurulmadığının;
Birinci defa tespit edilmesi halinde tutanak, ilgili cezaya ait ihbarname düzenlenmek üzere diğer tarh işlemleri masasına verilir. Vergi/ceza ihbarnamesinin "Dosya" nüshası ile tutanak tarh dosyasında muhafaza edilir.
İkinci defa tespit edilmesi halinde tutanak ceza ihbarnamesi düzenlenmek üzere diğer tarh işlemleri masasına verilir. Düzenlenen ihbarnamenin "Mükellef" nüshası ile birlikte mükellefe uyarı yazısı memur eliyle tebliğ edilmek üzere Sicil-Yoklama Servisine gönderilir.
Uyarı yazısının tebliğ edilmesinden sonra, belge düzenine uyulmadığı yolunda üçüncü tespitin yapılması halinde bu tespitlerin yapıldığı işyeri kapatılmak üzere Valilik Makamından onay alınması için Defterdarlığa bildirilir.
İşyeri kapatma onayının alınması üzerine kapatma kararına ilişkin yazı mükellefe memur eliyle tebliğ edilir. Ayrıca, özel usulsüzlük cezası kesilmesi için diğer tarh işlemleri masasına bildirilir. Kapatma kararına ilişkin yazının mükellefe tebliğini izleyen üç günün bitimine kadar beklenir. Bu süre içinde mükelleflerce kapatma cezasının para cezasına çevrilmesi için, yazılı talepte bulunulmaması halinde izleyen günden başlamak üzere vergi dairesi müdürü (bağlı vergi dairelerinde malmüdürü) tarafından Bakanlıkça belirlenen sürelerle sınırlı olmak üzere kapatılır.
İşyeri kapatma ekibinde; vergi dairesi müdürünün başkanlığında iki vergi dairesi memuru yer alır.
Kapatılmasına karar verilen işyeri, mükellefin bağlı bulunduğu vergi dairesinin bulunduğu yer belediye sınırları dışında ise (büyükşehir belediyesi dahil) işyeri kapatma işlemleri niyabeten yaptırılır.
Mükelleflerin, işyeri kapatma cezasının para cezasına çevrilmesini talep etmesi halinde dilekçenin verildiği günü izleyen günden başlamak üzere en geç 7 gün içerisinde ilgili vergi dairesince para cezası hesaplanır ve hesaplanan para cezası tutarını bildiren yazı memur eliyle mükellefe tebliğ edilmek üzere Sicil-Yoklama Servisine gönderilir.
Vergi Levhası ile İlgili İşlemler
Madde 139- Vergi levhası ile ilgili işlemler aşağıda belirtilen şekilde yapılır.
a) Vergi levhasının tasdik ettirilmek üzere vergi dairesine getirilmesi üzerine; vergi levhasında yazılı bilgiler, mükellef tarafından ibraz edilecek tahakkuk fişindeki bilgiler ile karşılaştırılarak doğruluğu tespit edildikten sonra, müdür yardımcısının onayına sunulur. Müdür yardımcısı tarafından imzalanıp mühürlenen vergi levhası mükellefe geri verilir.
b) Yazışma ve Arşiv Servisinden meslek mensuplarınca tasdik edilen vergi levhalarına ilişkin listelerin alınması üzerine; bu listede yer alan diğer vergi dairelerine bağlı mükellefler belirlenerek, tasdiki yapan meslek mensubunun adı, soyadı, vergi kimlik numarası, mükellefin adı soyadı, vergi kimlik numarası ve tasdik dönemini ihtiva eden bir yazı ile ilgili vergi dairelerine bildirilir. Bu listede yer alan işlemi yapan vergi dairesine bağlı mükellefler ise ilgili servislere servis notu ile bildirilir. İşlemi tamamlanan liste meslek mensubunun tarh dosyasında muhafaza edilir.
c) Süresinde vergi levhasını tasdik ettirmediği tespit edilen mükellefler için liste düzenlenerek diğer tarh işlemleri masasına verilir.
Tarh Dosyasına Yönelik Başvuruların Cevaplandırılması
Madde 140- Mükellef veya diğer kurum ve kuruluşlar tarafından vergilendirme ile ilgili bilgilerin bir dilekçe/yazı ile istenilmesi üzerine;
İstenilen bilgilerin verilmesinde sakınca olup olmadığı araştırılır ve sakınca bulunmaması halinde iki örnek yazı düzenlenir. Yazının birinci örneği talep edene verilir. İkinci örneği dilekçe ile birlikte tarh dosyasında saklanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder